Asysyam

“Sesungguhnya berbahagialah orang yang mensuciikan jiwanya, dan sungguh merugilah orang yang mengotori jiwanya”

Senin, 20 September 2010

kEkUataN WaNita (^_^)

kekuatan seorang wanita bukan kepada pejal otot badan, tetapi pada kekuatan perasaannya dalam menjalani kehidupan seharian. Wanita yang GAGAH adalah :

1. Wanita yang tahan menerima sebuah kehilangan

- kehilangan tidak seharusnya ditatapi dengan kesedihan. tetapi jika seseorang wanita itu mempunyai kekuatan jiwa dan sanubarinya, kehilangan tersebut dapat diterimanya dengan hati yang terbuka. ini kerana yang hilang tidak akan muncul kembali walaupun menangis dengan air mata darah sekalipun.

2. Wanita yang tidak takut pada kemiskinan

- wanita yang mempunyai kekuatan perasaan yang tinggi tidak akan gentar dengan kemiskinan. Kaya atau miskin, kehidupan padanya mesti diteruskan jua dan ini bukannya satu persoalan untuk menyalahkan kehidupan ini. Apa yang berbeza adalah cara untuk mengatasinya dengan menggunakan kekuatan yang ada.

3. Wanita yang tabah menanggung kerinduan setelah ditinggalkan

- walaupun berjauhan dan saling tidak berjumpa untuk satu tempoh yang panjang, wanita tersebut tetap tenang menghadapi suratan kehidupan ini. ini menunjukkan kekuatan perasaan yang dimiliki oleh wanita tersebut walaupun sedang dilamun rindu. kerinduan pasti ada penghujungnya bagi wanita yang sedemikian rupa.

4. Wanita yang tidak meminta-minta agar dipenuhi segala keinginan

- menerima seadanya. wanita yang kental dan mempunyai kekuatan tidak akan meminta-minta mengikut nafsunya yang tidak pernah puas dengan nikmat yang terdapat didunia ini. sebaliknya mereka akan bersyukur dengan apa yang dikurniakan dalam kehidupan yang sementara ini.

Sabda Rasulullah s.a.w :

"sebarkanlah ajaranku walaupun satu ayat" surah al-azhab : ayat 71 "Nescaya Allah memperbaiki bagimu amalan-amalanmu dan mengampuni dosa-dosamu."Dan Barangsiapa mentaati Allah dan Rasul-Nya maka sesungguhnya ia telah mendapat kemenangan besar"

Tidak ada komentar:

Cari Blog Ini